Cinemablog: ‘een goede buur is beter dan een verre vriend’

Wie kent het gezegde niet ‘een goede buur is beter dan een verre vriend’. Gaat dat ook voor u op? Tegenwoordig zijn we allemaal druk met werk, familie, hobby’s, sport en alle sociale verplichtingen. Hebben we nog wel aandacht voor onze naaste buren en hoe belangrijk is dat nou? 

 

Sinds zo’n drie jaar woon ik in een nogal gemêleerde wijk, naast enkele gezinnen met kinderen, wonen er vooral veel stellen. Jong en oud, maar ook oudere alleenstaanden.

 

Zo wonen aan beide zijde van mij, twee oudere alleenstaande dames. De een staat volop in het leven en heeft dagelijks wel bezoek van kinderen, kennissen en vrienden. De andere mevrouw is wat meer teruggetrokken en krijgt niet zo vaak bezoek. Beiden hebben echter net zoveel behoefte aan een praatje en af en toe eens een kopje koffie of thee samen doen vinden zij heel gezellig. Nu heb ik niet eens zo’n heel druk leven en toch merk ik dat het er niet zo vaak van komt. Behalve het groeten bij de deur of in het voorbij gaan, gaat er soms maanden overheen dat ik echt tijd maak voor een bakkie en om eens even bij te praten. Begin dit jaar brak een van mij buurvrouwen haar onderbeen en verbleef een week of acht in een verzorgingshuis. Gelukkig mocht zij weer terug naar haar eigen huis in haar vertrouwde omgeving. Ik had eerst niet eens gemerkt dat zij er niet was, gelukkig hoorde ik al snel hoe en wat. Betrokkenheid in je buurt heeft zoveel meer te betekenen dan een kopje suiker lenen.

 

Hoe gezellig is het om s ’morgens, als jij de deur uit gaat een vriendelijk gedag te horen van die ene buurman of buurvrouw, die net haar hondje aan het uitlaten is of ook op weg gaat naar het werk. Er wordt veel gesproken en geschreven over onze samenleving en die begint natuurlijk bij onze buurt. Leven en laten leven, naast elkaar en met elkaar.

 

Hebben we daar Burendag voor nodig, of is iedere dag burendag? Voor mij is Burendag net even dat geheugensteuntje, hoe fijn het is om even aandacht te besteden aan mijn naaste buren. Die buurman die een zware periode van ziekte heeft doorgemaakt. Die buurvrouw wiens dochter net getrouwd is en de buurjongen die zijn diploma heeft gehaald en aan een nieuwe studie is begonnen. Even een moment nemen om samen te zijn en aandacht te hebben voor elkaar. Je welkom voelen en anderen welkom heten. Of je dat nou doet met die buurvrouw van nummer 25 met een kopje koffie erbij, of je doet het met de hele buurt tijdens de buurt bbq. Bij mij in de wijk doen we dat met een friet en ijskraam en een lekker drankje erbij en maak gelijk een afspraak met een paar leuke buurtjes voor een film avondje.

 

Misschien ga jij met jouw buren gezellig borrelen, bij Cinemajestic bijvoorbeeld. Bestel op burendag de burendagspecial, een Hollandse schotel met twee drankjes naar keuze. Ook leuk om met z´n allen een filmpje te pakken en na afloop na borrelen in het gezellige café van Cinemajestic.

Fijne burendag allemaal, maak er wat gezelligs van!

 

Anne Theijssen

 

Filmfan, blogger en levensgenieter